De ce ”sustenabilitate” rimează și cu „responsabilitate” și „solidaritate”, dar și cu „profitabilitate”. Apa și partea bună a istoriei
De ce ”sustenabilitate” rimează și cu „responsabilitate” și „solidaritate”, dar și cu „profitabilitate”. Apa și partea bună a istoriei

De ce ”sustenabilitate” rimează și cu „responsabilitate” și „solidaritate”, dar și cu „profitabilitate”. Apa și partea bună a istoriei

În numeroase medii economice se crede încă – în mod eronat – că inițiativele legate de sustenabilitate sunt contraproductive economic. Este logica profitului imediat, iar în lumea de azi aceasta este nu doar greșită, ci și toxică. Vom explica mai jos de ce.

În primul rând, lumea nu mai este la fel și nimic nu poate continua așa cum a fost. Pentru că totul în jur s-a schimbat. Planeta dă semne clare că procese, specii și areale vitale sunt din ce în ce mai afectate și ajung chiar în pragul distrugerii. De-a lungul istoriei sale de câteva miliarde de ani, Pământul a trecut prin schimbări climatice datorate unor cauze naturale. Acum, însă, încălzirea globală e mai ales rezultatul activității umane.

Noile generații sunt din ce în ce mai preocupate de impactul pe care încălzirea planetei îl are asupra lor și asupra viitorului civilizației, într-o perioadă relativ scurtă de timp. Tinerii înțeleg complet diferit cauzele încălzirii globale și se raportează cu totul altfel la soluțiile viabile pe care le avem în acest sens. Aceștia percep și integrează cu o mai mare ușurință și dorință sustenabilitatea în obiceiurile zilnice de consum.

Recent, asistăm la un fenomen de migrare a economiei globale dinspre produse, spre servicii. Cu sau fără crize care să destabilizeze relațiile economice internaționale sau regionale, avem de a face din ce în ce mai mult cu o economie a serviciilor, și mai puțin cu una a produselor. Produsele nu mai sunt de mult timp singurele supuse standardelor sustenabilității, iar oamenii sunt tot mai pretențioșcând vine vorba de consumul responsabil și de produse, și de servicii.

Da, transformarea unui întreg sistem de filosofie economică în spiritul sustenabilității începe cu o curbă de sacrificiu. De la modul de transport ales, dacă reciclăm sau nu și până la modul în care ne bem apa, toate au un impact major asupra mediului înconjurător, mai ales atunci când sunt operate la scară largă de către consumatori.

Nu doar oamenii trebuie să-și schimbe obiceiurile de consum, ci și ceilalți actori ai societății – instuțiile și organizațiile. Desigur, e mai bine pentru fiecare dintre noi să nu mai cumpărăm atât de multă apă în ambalaje de tip PET, ci să bem apă dintr-un termos reutilizabil. Dar și organizațiile, inclusiv companiile, trebuie să se adapteze nevoilor angajaților lor într-un mod mai sustenabil. Pentru oricine este mai greu înainte să fie mult mai bine sau, în unele cazuri, mult mai puțin rău.

Astfel de schimbări organizaționale care pot ajuta, dar care nu par a avea un impact major asupra sustenabilității la prima vedere sunt esențiale. De la apa pe care angajații o beau la birou prin soluții mai nepoluante de tipul aparatelor watercooler, și până la apa acordată angajaților acasă, ca beneficiu – și sustenabil, și avantajos – angajatorii au la îndemână multiple soluții pentru a reduce, împreună cu proprii angajați, impactul asupra mediului.

Actorii economici mici, mijlocii sau mari nu doar că vor fi curând obligați să respecte legi tot mai stricte privind sustenabilitatea și amprenta asupra mediului; politicile de sustenabilitate deveni standardul și criteriu de bază în afaceri, cu promisiuni și datorii cântărite atât prin ochii consumatorilor, cât și ai celorlalți acționari morali, sociali și financiari ai organizației.

La Fântâna înțelege zeitgeist-ul, spiritul vremurilor, și urgența unor schimbări radicale și nu doar că se adaptează, ci depune eforturi să se afle în fruntea acestui efort. La Fântâna face pași înspre sustenabilizarea consumului de apă, atât prin serviciul său național de livrare a apei în sticle reutilizabile de 8 litri, cât și prin sistemele de filtrare Sistemath. Ambele reduc cantitatea de ambalaje de unică folosință pe care le irosim și introducem zilnic în natură.

La Fântâna ajută operatorii economici de toate tipurile și dimensiunile să fie mai sustenabili prin soluțiile de apă pentru angajații lor. Atât prin apa oferită la birou prin aparate de tip watercooler, cât și prin pachete special concepute pentru apa de acasă a angajaților companiilor românești, livrată prin sistemul sticlelor reutilizabile de 8 litri.

Practic, vorbim de abonamente, reduceri, oferte speciale și alte facilități prin care angajații pot bea acasă o apă bună și sigură pentru consum zilnic, așa cum beau și la birou de la watercooler sau de la purificatorul de apă. Un angajat căruia firma la care lucrează îi oferă un astfel de serviciu și acasă (mai ales dacă lucrează parțial sau integral în regim de telemuncă) va fi mai motivat să rămână să lucreze acolo. Propunem, așadar, angajatorilor din România – ne adresăm în special departamentelor de Resurse Umane – să evalueze perspectiva și să ne contacteze la adresa de email beneficii.angajati@lafantana.ro.

Drumul către o lume în care toți, de la consumatori la operatori economici, facem eforturi vizibile pentru o lume mai sustenabilă este greu, dar nu imposibil. Implică și obstacole, dar este deopotrivă important și ireversibil. La Fântâna este deja pe acest drum și invită toate acele companii dedicate să i se alăture.